Reglementen en codes

Statuten

De statuten van stichting de Bouwvereniging kun je hier nalezen:
statuten

Reglement RvC

Het toezicht is in handen van een Raad van Commissarissen. Het reglement is hier na te lezen:
reglement RvC

Het reglement van de selectie- en remuneratiecommissie is hier na te lezen:
reglement

Het reglement auditicommissie is hier na te lezen:
reglement

Functieprofiel Raad van Commissarissen
profiel

Functieprofiel Directeur-bestuurder
profiel

Integriteitscode

Deze code bevat afspraken over interne integriteit, integriteit naar klanten en zakelijke relaties.
Integriteitscode

Governancecode

Wij onderschrijven de Governancecode voor woningcorporaties:
Governancecode

Convenant aanpak hennepteelt

Het convenant informatie-uitwisseling aanpak hennepteelt Noord-Nederland kun je hier nalezen:
Convenant

Klokkenluidersregeling

Deze code bevat de afspraken over de Klokkenluidersregeling

Provinciale klachtencommissie

Wij zijn aangesloten bij de Provinciale klachtencommisie. Het reglement is hier na te lezen: reglement Provinciale klachtencommissie

Onderzoek woonlasten

RIGO doet onderzoek naar de woonlasten van huurders van sociale huurwoningen in Friesland. Alle Friese huurdersorganisaties en woningcorporaties doen hieraan mee. Ook wij doen mee. Het onderzoek geeft een beter beeld van de betaalbaarheid van wonen. Met de uitkomsten kijken we hoe voor jou het wonen betaalbaar blijft. Onderdeel van het onderzoek is een enquête onder huurders. Misschien ontvang je daarom een e-mail van ons. In die e-mail staat een uitnodiging om de enquête in te vullen. We hopen dat je ons hierbij wil helpen!

Kerstwensen

Wij wensen je fijne feestdagen en veel geluk en gezondheid in 2023.

Prestatieafspraken ondertekend

Net als vorig jaar zijn er ook dit jaar weer prestatieafspraken ondertekend door De Huurdersvereniging, gemeente Harlingen en De Bouwvereniging. Ditmaal in het dorpshuis van Wijnaldum. Er zijn afspraken gemaakt over onder meer betaalbaarheid, beschikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Lees verder

Word jij onze nieuwe collega?

Ben je vriendelijk, enthousiast en heb je gevoel voor mensen? Vind je het leuk om klaar te staan voor onze huurders en woningzoekenden? Krijg je vrolijke energie in je rol als 'spin in het web? Dan zijn we op zoek naar jou! Reactietermijn is verstreken.

Oranje zonnepanelen op woningen binnenstad

Gemeente Harlingen heeft haar welstandsnota op bepaalde punten aangepast. Daardoor kunnen we nu ook zonnepanelen plaatsen bij onze huurders in de binnenstad. Het gaat om woningen die monument zijn, of vallen onder beschermd stadsgezicht. Voor het aanzicht wordt de kleur van de zonnepanelen aangepast aan de kleur van het dak. Daarom worden er ook oranjerode zonnepanelen op rode daken geplaatst. We zijn blij voor deze huurders dat ook zij nu voordeel hebben van zonnepanelen.Lees verder

Tiny houses oplevering

Vandaag presenteerden tweedeklassers van de Simon Vestdijk in Harlingen hun Tiny Houses aan ons. Wij waren onder de indruk. Mooie presentaties, exemplaren en duurzame oplossingen. Hoe woon je off-grid? Oftewel zonder aansluiting op elektra, gas, water en riool. De Tiny houses werden beoordeeld door onze projectleiders Reinoud Idzinga en Piet Frölich op verschillende onderdelen, waaronder duurzaamheid, indeling en creativiteit. De leerlingen hebben ons verrast met hun ontwerpen!

Aanleg glasvezel gemeente Harlingen

Het kan je niet zijn ontgaan. Delta Netwerk wil glasvezel in de gemeente Harlingen aanleggen. Wij krijgen daarover vragen van huurders of dat mag in hun huurwoning. Binnenkort krijg je daarover post van Delta Netwerk in een envelop van de Bouwvereniging. Lees verder

Project leerlingen RsG Tiny Houses

Onze collega Reinoud Idzinga stond maandag voor de klas 2H2 van de Simon Vestdijk. De leerlingen volgen een leerproject 'Tiny Houses'. Ze moeten een Tiny House ontwerpen dat zelfvoorzienend is op het gebied van drinkwater, elektriciteit en riolering. Ze krijgen een programma van eisen mee. Over een paar weken komen we terug. We zijn heel benieuwd naar het ontwerp.

Geslaagde actie Red een plant

Er was veel animo onder de inwoners van Harlingen. Zo'n 60 mensen kwamen woensdag  naar Almenum voor een of meerdere gratis planten. Tuinman Mark heeft ook mevrouw van Lohuizen blij gemaakt. Zij is verhuisd naar een wisselwoning. Bij haar oude woning had ze altijd uitzicht op een mooie hortensia. De hortensia is nu verplaatst naar het perk bij haar wisselwoning. Zo houdt ze mooi het zicht erop. Planten en struiken die zijn blijven staan krijgen een nieuwe plek bij de nieuwbouw aan de Stationslocatie en bij Empatec.

Red een plant van Almenum

Het eerste blok van Almenum staat leeg voor de sloop. Rondom dit blok staan mooie perken met vaste planten en struiken. Het is zonde als deze verloren gaan. Daarom is de actie red een plant opgezet. Vind jij het ook zonde kom dan woensdag 19 oktober tussen 14.00 en 16.00 naar Almenum om een plant te redden. Je mag maximaal 6 gratis planten of struiken meenemen.

Maatwerk voor huishoudens in geldproblemen door hoge energiekosten

Gemeente Harlingen, Huurdersvereniging Harlingen en De Bouwvereniging zijn op vrijdag 23 september gestart met de jaarlijkse onderhandelingen om te komen tot prestatieafspraken voor 2023. Door de stijgende energieprijzen kunnen huishoudens in geldproblemen komen. Partijen spreken af om maatwerk te leveren.

Vacature Adviseur Mens en Organisatie

Ben jij een talent op het gebied van Mens en Organisatie en twee dagen per week beschikbaar? Ben je op zoek naar een leuke afwisselende functie bij een organisatie waar jij het verschil kunt maken? Dan zijn wij op zoek naar jou! Lees verder

Huur wordt later automatisch afgeschreven

Door een technische storing wordt de huurincasso van oktober op woensdag 5 oktober uitgevoerd. Dit betekent dat je huur op 5 oktober van je rekening wordt afgeschreven.

Kantoor gesloten

Vrijdag 30 september zijn we er niet. We zijn met personeelsreisje. Voor dringende reparaties kun je ons algemene nummer bellen 0517-432525. Je wordt dan doorgeschakeld naar de storingsdienst.

Sien van Hulstlaan, een nieuwe straat in Harlingen

De gemeente had middels een prijsvraag een oproep gedaan om een naam te bedenken voor de nieuwe straat die straks bij het nieuwe Almenum ontstaat. Er waren 116 inzendingen. De jury koos unaniem voor 'Sien van Hulstlaan'. Bedacht door mevrouw Blaauwboer en de heer Claessens. De Harlingse Sien van Hulst was grondlegger van de wijkverpleging en het Groene Kruis.

Vacature Lid Raad van Commissarissen

Wij zijn op zoek naar een Lid Raad van Commissarissen. Reageren kan tot 17 september a.s. Klik verder voor de profielschets.

Krijg je (nog) geen huurtoeslag?

Huurtoeslag over 2021 aanvragen kan nog tot 1 september 2022! Krijg je (nog) geen huurtoeslag? Misschien heb je er wel recht op. Ongeveer 1 op de 10 mensen heeft deze toeslagen niet aangevraagd, terwijl ze er wél recht op hebben. Daarom roept de Belastingdienst deze huurders op om vóór 1 september 2022 nog huurtoeslag aan te vragen over het jaar 2021. Lees verder

Onze jaarcijfers in vogelvlucht

Je kunt onze jaarcijfers over 2021 nalezen in het uitgebreide jaarverslag op onze website. Hieronder de cijfers in vogelvlucht.

Een lekker ijsje voor bewoners Almenum

Afgelopen maandag hebben we de bewoners van Almenum getrakteerd op een lekker verkoelend ijsje. De afgelopen twee jaar zijn er grote stappen gezet in de planontwikkeling van Toekomstig Almenum. De bewoners hebben inmiddels hun nieuwe appartement uitgezocht. Een mooi moment op samen bij stil te staan.

Hoe zorg je voor een koel huis?

De zomers in Nederland worden de laatste jaren steeds warmer. Er zijn vaker hittegolven en daardoor kan het in je huis ook steeds vaker warm worden. Gelukkig kun je zelf ook veel doen om de temperatuur in je huis zo laag mogelijk te houden. Die tips vind je hieronder. Lees verder

Doe jij ook mee aan deze prijsvraag?

Met de geplande nieuwbouw van wooncentrum Almenum ontstaat er in Harlingen een nieuwe straat. Deze straat is nog op zoek naar een goede en pakkende naam. Daarom roept de gemeente inwoners op om met een idee voor deze nieuwe straatnaam te komen. Heb jij een leuk idee voor een straatnaam? Lees verder voor de spelregels

Plan Zuid Klaar voor de Toekomst

In de Margrietstraat staan fleurige plantjes bij de voordeur met hier en daar een welkombord of een versierde krans aan de voordeur. De eerste bewoners zijn al ‘te plak’. Alle 92 nieuwbouwwoningen en appartementen zijn opgeleverd in Plan Zuid fase 3 in Harlingen. De wijk Plan Zuid is een aantrekkelijke en duurzame wijk geworden. De laatste fase van de wijkvernieuwing is door Bouwgroep Dijkstra Draisma opgeleverd. Lees verder

Huurverhoging per 1 juli 2022

Jaarlijks passen wij de huurprijzen aan. We begrijpen dat je als huurder niet zit te wachten op een huurverhoging. De inkomsten zijn nodig voor o.a. renovatie, nieuwbouw en het verder verduurzamen van onze woningen.  Bij het vaststellen van de huuraanpassing volgen we de inflatiecijfers. Dit jaar verhogen we de huur met 2,3%. Wat jouw nieuwe huurprijs wordt, lees je in jouw persoonlijke brief. Lees verder

Plan Zuid Harlingen transformatie naar duurzame wijk

De afgelopen jaren transformeerde de Bouwvereniging Plan Zuid naar een nieuwe aantrekkelijke duurzame wijk. Een groot herstructureringsproject, waarbij in drie fasen zo’n 300 woningen tegen de vlakte gingen en plaats maakten voor 320 nieuwbouw woningen. De laatste fase van de wijkvernieuwing wordt de komende weken door Bouwgroep Dijkstra Draisma opgeleverd aan de Bouwvereniging. Het gaat om de nieuwbouw van 92 duurzame woningen, gasloos en energiezuinig. Een investering van € 17 miljoen.

Telefonische bereikbaarheid

’s Morgens van 9.00 en 12.00 uur kun je ons telefonisch bereiken op 0517 – 43 25 25. Vanwege personele onderbezetting schakelen we telefoontjes na 12.00 uur door. Bel je na 12.00 uur, dan krijg je het keuzemenu voor problemen met cv, glasschade, riolering of een calamiteit. Bij een calamiteit wordt je doorgeschakeld naar de alarmcentrale. Wil je een afspraak maken voor een reparatie? Maak online een afspraak en kies zelf een tijdstip waarop het jou past. Kom je liever bij ons langs? Van maandag tot en met vrijdag is ons kantoor geopend van 9.00 tot 12.00 uur. Wij staan je graag te woord! Mailen kan natuurlijk ook. Mail dan je vraag of bericht naar klantadviseurs@debouwvereniging.nl

Blije gezichten bij nieuwbouw Plan Zuid

Afgelopen week konden de toekomstige bewoners van de nieuwbouw in de Pr. Margrietstraat voor de eerste keer hun nieuwe woning bekijken en de maten opnemen. Ook Kees en Geertje Sijbesma reageren enthousiast als ze binnen gaan kijken. Geertje, ‘Het voelt mooi en smûk. Kees en Geertje zijn blij met hun keuze om naar de nieuwbouw te verhuizen. Het voelt meteen goed. Met het vorderen van de leeftijd, vinden ze de slaapkamer beneden wel prettig. Lees verder

Langer thuis wonen

Veel mensen willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Zolang je nog vitaal bent, gaat dit heel eenvoudig. Maar wat als je wat kwetsbaarder wordt en wat meer ondersteuning en zorg nodig hebt? Het is goed om op tijd te bekijken welke hulp in je omgeving beschikbaar is, maar je kunt ook professionele hulp krijgen van de gemeente en zorginstanties bij je in de buurt. Ook kunnen wij je woning aanpassen door bijvoorbeeld een 2e toilet te plaatsen en drempels weg te halen, zodat je langer kunt blijven wonen. Lees verder

Wij zijn op zoek naar een collega Planning en Control

Vind jij het leuk om ervoor te zorgen dat een planning- en controlcyclus perfect verloopt? Kun jij financiële data en gegevens omzetten in begrijpelijk taal die voor iedere collega in de organisatie te snappen is? Ben je nieuwsgierig naar het verhaal achter de cijfers? En zie jij de steeds hogere eisen aan financiële sturing als een uitdaging? Dan ben jij van harte welkom! Lees verder

Het BetereBuurtFonds; een berichtje van een huurder

Ken je ons BetereBuurtFonds? Heb je een leuk idee voor je buurt? Dan kun je eventueel een beroep op ons doen. Er zijn al huurders die van dit fonds gebruik gemaakt hebben. Een tevreden bewoner van het appartementencomplex De Helling stuurde ons dit berichtje: Lees verder

Fijne feestdagen en een gezond 2022

Coronamaatregelen. Kantoor gesloten

Wij passen onze dienstverlening aan. Met ingang van 19 december heeft de regering een harde lockdown ingesteld om de verspreiding van de omikron-variant van het coronavirus te vertragen. Om te voorkomen dat het Coronavirus zich verder verspreid geeft het RIVM-adviezen. Wij volgen deze richtlijnen en maakten een aantal afspraken. Lees verder

Word jij onze nieuwe collega?

Vind jij het leuk om te schakelen met verschillende partijen? Kun jij een project als geen ander in goede banen leiden en ben je sterk in het overzicht houden en ingrijpen wanneer dat nodig is? Ben je gemotiveerd om proactief bij te dragen aan veilig, prettig en gezond wonen in de Gemeente Harlingen?  Dan ben jij van harte welkom!   Wij zoeken een projectleider 32 - 36 uur per week. Lees verder

Prestatieafspraken ondertekend

Net als vorig jaar zijn ook nu weer de prestatieafspraken ondertekend door De Huurdersvereniging, gemeente Harlingen en De Bouwvereniging. Er zijn afspraken gemaakt over bijvoorbeeld woningtoewijzing, betaalbaar wonen, leefbare wijken. Lees verder

Nieuwbouw Almenum

Begin september zijn er plannen van drie architecten voor Toekomstig Almenum gepresenteerd. Bewoners en omwonenden hebben hun input gegeven op de plannen. De werkgroep bestaande uit de Huurdervereniging Harlingen, Huurdersbelangen Almenum, omwonenden Midlumerlaan, gemeente Harlingen en De Bouwvereniging heeft deze wensen en behoeften meegenomen en een keuze gemaakt. Alynia architecten uit Harlingen kwam als beste uit de bus. Alynia gaat de plannen verder uitwerken. Lees verder

Nieuwbouw Plan Zuid bereikt hoogste punt

Het hoogste punt is bereikt in Plan Zuid Fase 3. De daken van de appartementsgebouwen zijn dicht. De grondgebonden woningen grenzend aan de Irenestraat (rechts op foto) zijn aangesloten op de NUTS voorzieningen. De warmtepompen draaien en de afbouw van die woningen is begonnen. Nu bezig met plaatsen van bergingen en aanleg terras en tegelpad. De gemeente start binnenkort met de bestrating van de Margrietstraat.

‘De Bouwvereniging’ kleine corporatie, groots in kwaliteit duurzaam woningbezit

Ieder jaar zijn er benchmarkcijfers die een beeld geven van de prestaties van woningcorporaties. Wij scoren dit jaar mooie cijfers. Ons woningbezit staat er goed bij. Uit de landelijke meetresultaten van Aedes komen wij op energiegebied als beste uit de bus. Als duurzame corporatie staan wij met onze energie-index, na woningstichting Goede Stede Almere, op nummer 2 van Nederland. Lees verder

Nieuwe AED's geplaatst

Buiten bij de appartementen van Dukdalf en Casa Cara zijn AED’s geplaatst. De kasten zijn bekostigd vanuit ons Betere Buurt fonds en de gemeente heeft bijgedragen met een subsidie. De bewoners vinden het fijn dat de AED er hangt, het geeft hun een veilig gevoel. Een mooie samenwerking van de gemeente en de Bouwvereniging. De kasten zijn 24 uur per dag beschikbaar bij een hartstilstand. Lees verder

Tip: Controleer kastje zonnepanelen

Controleer regelmatig het kastje van de zonnepanelen in je meterkast. Het gebeurt soms, na een stroomstoring, dat de schakelaar zelf uitgaat. Dan zijn de zonnepanelen buiten bedrijf gesteld en wek je geen energie op.   De schakelaar moet omhoog staan en het lampje moet branden, zie foto. Staat de schakelaar omlaag, zet deze dan omhoog. Dan zijn de zonnepanelen weer in bedrijf.

De energieprijzen stijgen. Wat betekent dat voor mij?

Het is alweer volop herfst. Tijd om de verwarming een graadje hoger te zetten en gezellige verlichting aan te doen. De energieprijzen zijn dit jaar fors gestegen. Dit is nu veel in het nieuws. Want het betekent dat de energierekening flink hoger kan worden. Lees verder

Nieuwe bankjes en een lunchpakket bewoners Dukdalf

Vanwege corona was er vorig jaar geen feestje bij de oplevering  van Dukdalf. Daarom nu alsnog een feestelijk moment. De bewoners kregen namens aannemer Heijmans en De Bouwvereniging twee bankjes aangeboden voor de beide hallen. Clara Adolfs, voorzitter van de bewonerscommissie en onze collega Hilda Koster onthulden de bankjes. De bewoners kregen ook nog een lekker lunchpakket van ons aangeboden. Lees verder

Feestelijke onthulling

Afgelopen woensdagmiddag onthulden Wim  Dees en Sjoerd Mier, samen met de burgemeester, het welkombord van hun nieuwe thuis.Op de stationslocatie wordt druk gebouwd aan het appartementencomplex; een kleinschalig wooninitiatief voor mensen met een verstandelijke beperking. De verwachting is dat voorjaar 2022 de 26 bewoners hun appartement kunnen betrekken. Wim en Sjoerd hebben er in ieder geval heel veel zin in.

Een fijne Burendag!

Zaterdag 25 september is het Burendag. Goede contacten met je buur maakt wonen in de wijk leuker, socialer en veiliger. Wij vinden het belangrijk dat onze huurders veilig, prettig en gezond wonen. Wij wensen jou een je buren een fijne Burendag toe. Voor de kinderen is er een leuke ‘Burendag’ kleurplaat, deze kun je downloaden en printen.

Gezellige barbecue Casa Cara

Onlangs is er weer een barbecue georganiseerd door de bewonerscommissie in Casa Cara. In totaal 38 bewoners waren aanwezig. Onder het genot van een hapje en een drankje en de accordeon muziek van Arend van der Veen was het weer een gezellig treffen zo na een lange periode van coronamaatregelen. De bewonerscommissie heeft hiervoor een bijdrage gekregen uit het BetereBuurtfonds van de Bouwvereniging.

Volop aktie

Op meerdere plekken in Harlingen zijn bouwborden van de Bouwvereniging te zien. Er is volop actie met nieuwbouw van woningen en appartementen. Daarnaast worden een aantal woningen aangepakt voor onderhoud en verduurzaming. Lees verder

Zaterdag 25 september is het Burendag: doe jij ook mee?

Een dag waarop buren gezellig bijeenkomen. Samen iets leuks doen voor de leefbaarheid in de wijk. Hoe leuk is het om samen met je buren buiten te gaan pannenkoek bakken? Of een leuke speurtocht door je wijk te organiseren? Heb je een leuk idee om iets in je buurt te organiseren? En heb je daar bepaalde zaken voor nodig?  Lees verder

Tijdelijk nieuwe wijkbeheerder

Een nieuw gezicht bij de Bouwvereniging is Jolanda van der Zee. Zij neemt tijdelijk de rol waar van wijkbeheerder Aart Terpstra. Jolanda gaat regelmatig de wijk in en zoekt huurders op. Jolanda vindt het contact met de huurders erg leuk en denkt bij problemen graag mee over oplossingen. Jolanda; ‘Huurders kunnen mij bellen voor vragen, opmerkingen of klachten betreffende het onderhoud van tuinen en stegen. Lees verder

Vacature Lid Raad van Commissarissen

Wij zijn op zoek naar een Lid Raad van Commissarissen. Solliciteren op deze functie kan tot 15 september. Kijk bij vacatures voor de profielschets.

Bereikbaarheid vakantieperiode

De komende vakantieperiode is ons kantoor alleen 's ochtends bereikbaar. Bij calamiteiten kunt je ons natuurlijk altijd bellen. Je wordt dan doorgeschakeld naar de storingsdienst.

Houd je hoofd koel tijdens zomerse dagen!

De temperatuur stijgt, het wordt weer warm. De warmte trekt ook in alle woningen, daar heeft iedereen last van in Nederland. Een paar tips om de warmte buitenshuis te houden: -Overdag ramen, deuren, gordijnen dicht tegen de zon -’s Avonds als temperatuur buiten lager is dan binnen, ramen en deuren open om de warmte te spuien. Lees verder

Huurtoeslag

Huurtoeslag Heb je nog recht op huurtoeslag over 2020? Vraag dit dan aan vóór 1 september 2021. Sinds 1 januari 2020 kunnen meer huurders huurtoeslag krijgen. Veel mensen weten dit niet en lopen huurtoeslag mis. Lees verder

Aanbod 40 nieuwbouwappartementen Plan Zuid

Vanaf maandag 12 juli aanstaande kun je inschrijven op de 26 nieuwbouwappartementen (blok A1) in Plan Zuid en op maandag 19 juli op de resterende 14 (blok A2). De appartementen hebben twee slaapkamers, een balkon of terrasje en zijn geschikt voor alle leeftijden. In beide gebouwen is een lift. De woningen zijn gasloos en energiezuinig. De huren gemiddeld €  600,00. Lees verder

2020 in vogelvlucht

Corona daagde ons uit om het werk anders in te richten. We startten initiatieven zoals kaartjes ‘Beste Buur’ om elkaar te helpen en samen met andere partijen werden activiteiten georganiseerd om ouderen een ‘Hart onder de riem steken’. ‘FF buurten’ werd ‘FF bellen’. Oh ja, we kwamen onder de magische grens van 1 met de energie-index van ons woningbezit. Dat komt de beurs van onze huurders ten goede.

Inloopbijeenkomst Toekomstig Almenum goed bezocht

Dinsdagavond was de inloopbijeenkomst van Toekomstig Almenum. De gemeente informeerde over het voorontwerp bestemmingsplan. Drie architecten van Penta, Alynia en Twa waren aanwezig om bezoekers te spreken en sfeer te proeven. De stichting Huurdersbelangen Almenum en ook wij waren aanwezig voor toelichting en vragen. Lees verder

Inloopbijeenkomst Toekomstig Almenum

Ben je ook benieuwd naar het Toekomstig Almenum? Op 29 juni a.s. wordt er inloopbijeenkomst georganiseerd waarbij de planstukken en tekeningen kunnen worden ingezien. Je kunt daarbij vragen stellen aan onze collega's en de gemeente.   Tijdstip: 29 juni om 19.00 – 20.00 uur Locatie: Almenum wooncentrum, Midlumerlaan 53/A Je moet je wel van tevoren aanmelden. Lees verder

Versoepeling coronamaatregelen

Reparatieverzoeken Je kunt ook online weer zelf een afspraak maken voor een reparatie. Wel moet je geen corona gerelateerde klachten hebben als we bij je langskomen. We vragen je een mondkapje te dragen en houd anderhalve meter afstand. Kantoor open van 9.00 tot 12.00 uur Ons kantoor is doordeweeks weer open van 9.00 tot 12.00 uur. Kom je naar ons kantoor? Draag een mondkapje en houd anderhalve meter afstand. Wij mogen maximaal drie bezoekers ontvangen. Zijn er al drie binnen? Wacht dan even bij de deur. Lees verder

Nieuwbouw 92 woningen Plan Zuid van Start

Dinsdag 8 juni was de officiele start van de nieuwbouw 92 woningen in Plan Zuid. Onze directeur Petra van der Wier en Biense Dijkstra van Bouwgroep Dijstra Draisma boorden symbolisch de 1e paal. De oplevering staat gepland in de zomer 2022. Wij hebben inmiddels geadverteerd met de studio's en de levensloopbestendige woningen. In juli adverteren we met de 40 appartementen. Lees verder

Collega Jan de Vries met pensioen

Onze collega Jan de Vries alias Jan Stuc is afgelopen maandag met pensioen gegaan. Al in 1979 werkte hij via het stucadoorsbedrijf van zijn vader voor ons. Vanaf 1990 was Jan in vaste dienst en voor vele huurders een vertrouwd gezicht. Wij gaan onze collega missen, maar hij kan nu samen met zijn vrouw Hennie gaan genieten van zijn vrije tijd.

Samen de schouders eronder bij Toekomstig Almenum

Binnenkort spreken we zo’n 145 bewoners van Almenum over de nieuwbouw van Toekomstig Almenum. Wij willen graag de mening van onze bewoners over de plannen, ze goed informeren en van ze horen wat er leeft. Onze collega’s van de front- en backoffice, onderhoud, Klant en Markt en financiën voeren de gesprekken. Terzijde gestaan door de stichting huurdersbelangen Almenum en de huurdersvereniging. Op de foto de collega’s die de gesprekken gaan voeren. Lees verder

Start adverteren nieuwbouwwoningen Plan Zuid

Maandag 10 mei starten we met het stapsgewijs adverteren van de nieuwbouwwoningen in Plan Zuid. Na een periode van voorbereiding en plannen maken kunnen we los met de derde fase van Plan Zuid. Bouwgroep Dijkstra Draaisma start in mei met de bouw van 92 woningen. De woningen zijn all electric, energiezuining en geschikt voor alle leeftijden. Lees verder

Geen huurverhoging  in 2021
Geen huurverhoging in 2021

Normaal gesproken is er jaarlijks de huurverhoging. Dit jaar mag dat niet. Dat heeft de overheid besloten. De huur blijft in 2021 hetzelfde. Daarbij maakt jouw inkomen en die van de medebewoners niet uit. Er is ook geen huurverhoging voor huurders met een wat hoger inkomen. De servicekosten kunnen wel aangepast worden. Lees verder

Stand van zaken: Hitte woningen

Eerder hebben wij al op onze website verteld over de hitte in de nieuwbouwwoningen. Per 1 januari 2021 zijn de bouwregels aangescherpt voor nieuw te bouwen woningen na 1 januari 2021. Dit was voor ons reden om alle recente nieuwbouw vanaf 2017, luchtdicht gebouwd, door firma Invent te laten toetsen aan de nieuwe TO-juli norm. Uit de toetsing blijkt dat sommige nieuwbouwwoningen niet aan de nieuwe norm voldoet. Dit heeft te maken met de stand van de woning ten opzichte van de zon, het aantal vierkante meters glas en aantal gevels wat is blootgesteld aan de zon. Lees verder

Toekomstig Almenum

Met het vaststellen van het stedenbouwkundigplan op 4 maart, is de basis gelegd voor een Toekomstig Almenum. Afgelopen week zijn de direct betrokkenen hierover geïnformeerd. Het gebouw Almenum moet worden aangepakt om het klaar te maken voor de toekomst, de huidige appartementen zijn niet toekomstbestendig en het gebouw moet energiezuiniger en van het gas af. Met de nieuwbouw willen wij een veilige en fijne plek voor de senior in de gemeente Harlingen realiseren. Lees verder

Binnenkort start adverteren nieuwbouw Plan Zuid

Over enkele weken starten we stapsgewijs met het adverteren van de 92 nieuwbouwwoningen in Plan Zuid. Er worden 32 levensloopbestendige woningen met 2 slaapkamers, 8 met 3 slaapkamers, 12 studio's en totaal 50 appartementen gebouwd. Binnenkort staat er meer informatie op onze website.

Tekenen vernieuwde samenwerkingsovereenkomst Huurdersvereniging

Tijden veranderen en dat vraagt om een aantal aanpassingen. Daarom zijn een aantal zaken in de samenwerkingsovereenkomst op basis van de huidige situatie aangepast. Laurens Posthumus voorzitter van de huurdersvereniging en onze directeur Petra van der Wier tekenen hier de overeenkomst. Lees verder

Phishing mails

Let op! Er zijn e-mails en sms-berichten met het logo van Woningnet in omloop. Dit zijn phishing mails en zijn niet verstuurd door De Bouwvereniging. Sommige van onze woningzoekenden ontvangen deze mail of SMS. Er wordt gevraagd om verlengingskosten te betalen. Ga hier niet op in! Lees verder

Veel lekkagemeldingen door smelten stuifsneeuw

We krijgen veel lekkagemeldingen binnen door sneeuw. Dit type lekkkage kunnen we helaas niet voorkomen. De combinatie harde wind en stuifsneeuw, zoals vorig weekend, zorgt ervoor dat sneeuw via kiertjes de woning in waait. Stuifsneeuw is zo fijn, dat het soms ook onder dakpannen door naar binnen waait. Als dit smelt kan er lekkage ontstaan. Lees verder

Enquête Woonwensen voor de Toekomst

In januari deden 230 mensen mee aan onze online enquête over woonwensen voor de toekomst. De hiermee opgehaalde informatie over woonwensen en beleving van de buurt gebruiken we voor onze toekomstvisie op onze woningen en woonwijken. Onder de 230 deelnemers werden 10 cadeaubonnen verloot van € 50,00, te besteden bij Veltman verlichting. Mevrouw Greetje Haarsma was een van de gelukkigen. De andere prijswinnaars hebben we gebeld en zij krijgen de bon toegestuurd.

Corona maatregelen

Om besmetting van onze bewoners en medewerkers te voorkomen zijn wij extra voorzichtig. Wij volgen het advies van de regering en de richtlijnen van de RIVM. Lees verder:

Stand van zaken; Hitte in woningen

Eind november was ons laatste bericht op de website over het onderzoek naar de hitte in onze nieuwbouw. Uit onderzoek blijkt dat het oplopen van de warmte in de woning, onder andere te maken heeft met: - de manier van hoe de woning is gebouwd, - hoe je de woning kan koelen en - wat je als bewoners zelf kunt doen om opwarming te verminderen Lees verder.

Eenmalige huurverlaging hoge huren

Per 2021 is de wet eenmalige huurverlaging in werking. Deze wet regelt dat huurders met een hoge huur en een relatief laag inkomen een éénmalige huurverlaging krijgen. De huurders die hier mogelijk voor in aanmerking komen hebben inmiddels bericht gehad.  Lees verder

Wijziging bij glasschade

Per 1 januari is Vriesia glasservice overgenomen door Boekema. Als je bij ons verzekerd bent, bel je bij glasschade voortaan Boekema glasservice via 050 - 579 14 68 Het telefoonnummer vind je ook op onze website. Tip: Heb je onze servicekaart met handige telefoonnummers? Pas de wijziging met het telefoonnummer aan.

Woonwensen voor de toekomst

Wij staan aan het begin van het opnieuw bepalen van de toekomstvisie op onze woningen en woonwijken. Dit heet het Strategisch Voorraadbeleid. Het opstellen van dit beleid doen wij samen met onze huurders, toekomstige huurders en andere partners. Met een aantal vragen over o.a. woonwensen en beleving van de buurt, halen we input op via een online enquête. Wil je kans maken op 1 van de 10 duurzame cadeaubonnen vul dan de enquete in. Lees verder

Leren dansen in de regen

De wereld is in korte tijd ongelooflijk veranderd. Door een onzichtbaar minuscuul virus worden wij geconfronteerd met onze kwetsbaarheid en dit laat diepe sporen na.

Samen maken wij het verschil

Samenwerken aan veilig, gezond en prettig wonen voor bewoners in buurten en dorpen in de gemeente Harlingen. Kort gezegd is dit de kern van ons nieuwe ondernemingsplan. Is dit vernieuwend? Nee, niet echt. Als verhuurder werken wij al meer dan honderd jaar aan het bieden van een thuis voor huurders. De aard van ons werk verandert niet. Maar het besef dat het een gezamenlijke opgave is, dat groeit. Veilig, gezond en prettig wonen kan je niet alleen. Daar heb je elkaar voor nodig.  Bewoners, de woningcorporatie, de gemeente, politie, welzijn- en zorgpartijen, enzovoort. Drama Arnhem Dat het een gezamenlijke opgave is werd op een verschrikkelijke manier duidelijk tijdens afgelopen Nieuwjaarsnacht.

Nieuwbouw Dukdalf. Wie gaat er wonen?

´De bouw op het voormalige Dukdalfterrein is begonnen en dat betekent dat dit nieuwbouwproject ook bij onze woningzoekenden begint te leven. Veel mensen hebben belangstelling voor een van de 70 huurappartementen. Wij zijn als klantadviseurs druk bezig met alle voorbereidingen.

Piet Bouma over upgraden woningen tot Comfort+-niveau:

´Het is fijn dat je als woningcorporatie extra maatregelen kunt nemen om het wooncomfort van je huurders te  verbeteren. Aanpassingen die ervoor zorgen dat de woning beter aansluit bij de wensen.

Binnenkort uitgifte nieuwbouw Plan Zuid

Rond de zomervakantie gaat aannemer Friso uit Sneek van start met de bouw van 110 woningen op het voormalige AZC-terrein/ Prins Bernhardstraat. Er komen 50 gelijkvloerse appartementen met één slaapkamer en 60 eengezinswoningen met een slaapkamer en badkamer op de begane grond. De bovenverdieping kan gebruikt worden als zolder of je kunt er een extra slaapkamer maken. Lees verder

Zonnepanelen en een nieuwe website voor woningzoekenden

Hoe wij op het afgelopen jaar terugblikken? Als een spannend jaar waarin we belangrijke stappen vooruit hebben gezet. Bijvoorbeeld rond het betaalbaar houden van onze huurwoningen. De meeste huurders hebben zonnepanelen op hun woning gekregen (of krijgen die nog). Zonder huurverhoging. Daardoor gaat de energierekening omlaag en dat kan veel geld schelen. Spannend was zeker ook de invoering van de nieuwe website voor woningzoekenden.

Huurder centraal

Onze website was hard aan vernieuwing toe. Je kunt vanaf nu allerlei zaken goed een eenvoudig regelen via de website. Dat was de belangrijkste insteek voor de ontwikkeling van deze website, want de huurder staat bij ons centraal.

Enorme belangstelling Dukdalf

Dinsdag 11 april  was er een inloopmiddag in het Vierkant. Daar zijn de plannen voor het terrein Dukdalf bekend gemaakt . Hier kwamen zo'n 100 tot 150 enthousiaste belangstellenden op af.

KWH label

Het KWH-label is met het cijfer 7.9 weer voor twee jaar toegekend. Wij bedanken onze huurders voor hun medewerking aan de enquete over onze service.