Wijken en dorpen

_DBF4993

Plan Zuid

Plan Zuid, ten zuiden van het stadscentrum en vlakbij het station, is een gevarieerde en gezellige wijk. Met woningen die eind jaren 40 begin jaren 50 zijn gebouwd. En een deel waar in 2011 appartementen met lift en levensloopbestendige eengezinswoningen zijn gebouwd. De Rijksscholengemeenschap Simon Vestdijk ligt aan de rand van de wijk.  Er is ook een tandartsenpraktijk. Vlakbij is een supermarkt en de sporthal  De Waddenhal. Op dit moment wordt een groot gedeelte van de wijk aangepakt. De komende jaren slopen we duplexen en vervangen die door nieuwe woningen en appartementen.

_DBF5151

Bolswardervaart

Het wijkje Bolswardervaart maakt deel uit van Plan Zuid en bestaat uit 25 seniorenwoningen met ruime tuin en 90 seniorenappartementen met lift. De meeste  appartementen hebben uitzicht op de Bolswardervaart. Waar ’s zomers veel pleziervaart  voorbijkomt en als het 's winters lang genoeg vriest,  de Elfsteden schaatstocht. Bewoners kunnen gebruikmaken van een jeu-de-boulesbaan.

_DBF4725

Oosterparkwijk

De Oosterparkwijk is een grote wijk.  Met twee basisscholen, een peuterspeelzaal, een grote speeltuin en een groot aantal kleine speelveldjes is deze wijk een echte gezinswijk. Er is onder andere een supermarkt, diverse andere winkels, een tuincentrum, kappers. Bij MCL Harlingen en zorgcentrum  “De Batting” aan de rand van de wijk zijn twee huisartspraktijken en een apotheek gevestigd en vlakbij een gezondheidscentrum. Ook is er een wijkcentrum ("De Koegelbult") en een multifunctioneel centrum met sociaal-culturele activiteiten, jongerenwerk en de muziekschool. Hier hebben wij circa 600 eengezinswoningen en 75 seniorenappartementen.

speeltuin

Schepenwijk

De Schepenwijk is de meest oostelijke wijk van Harlingen. Er is een basisschool en de buurtvereniging heeft een fraaie speeltuin. Alle andere voorzieningen vind je in de naastgelegen Oosterparkwijk. In de Schepenwijk staan circa 280 eengezinswoningen en 50 boven-/benedenwoningen met één slaapkamer.

oude tekweg

Koningsbuurt

De Koningsbuurt is een wijk met kleine industrie/detailhandel gecombineerd met wonen. Vlakbij ook een doe-het-zelf-zaak, een meubelzaak en een elektronicazaak. Wij hebben hier nog enkele woningen

Trebol

Trebolbuurt

De wijk Trebol ligt op loopafstand van het centrum en het station. De Bouwvereniging heeft in Trebol  zo’n 140 woningen, waarvan 50 seniorenwoningen verdeeld in de wijk. Aan de rand van de wijk staat de Zeevaartschool. In de wijk is ook een speeltuin.

wijk Almenum 1

Almenum

De wijk Almenum is genoemd naar het kerkdorp Almenum. Dit dorp bestond al in het jaar 754 toen Bonifatius zijn noodlottige reis naar Dokkum maakte. Almenum is inmiddels volledig ingebouwd door Harlingen. Het oude monumentale Hervormde Rusthuis en Klooster en een voormalige huishoudschool zijn door De Bouwvereniging gerenoveerd en omgebouwd tot appartementen. De wijk ligt op loopafstand van het gezellige centrum van Harlingen met zijn havens en terrasjes. In de wijk staan circa 215 woningen, waaronder eengezins-, beneden- en enkele seniorenwoningen en appartementen

P1020910

Rode Dorp

Het Rode Dorp ligt vlakbij de stadsgrachten, op loopafstand van het centrum.  De openbare basisschool  Het Wad, de Gereformeerde Kerk en het zorgcentrum De Spiker liggen aan de rand van de wijk. De Bouwvereniging heeft in deze wijk ongeveer 180 woningen. In 2013 zijn 102 woningen ingrijpend gerenoveerd en gemoderniseerd. In de wijk staat ook het woon-zorgcentrum Almenum waarmee De Bouwvereniging sinds enkele jaren is gefuseerd.

Anjelierstraat

Noorderkwartier

Het Noorderkwartier ligt ten noorden van en op loopafstand van het centrum en dichtbij de haven waar de veerboten naar Vlieland en Terschelling vertrekken. In deze wijk hebben we zo’n 35 woningen.

Helling2

Havenkwartier

Deze wijk ligt vlakbij de Waddenzee en ook dichtbij het centrum. De Bouwvereniging heeft op dit voormalig terrein van scheepswerf Welgelegen twee complexen met comfortabele appartementen met lift. Het complex Welgelegen is voor 55+ en het andere complex De Helling is voor alle leeftijden. Deze appartementen hebben deels een fantastisch uitzicht op de Waddenzee.
We hebben het plan om op het naastgelegen terrein Dukdalf 70 appartementen te bouwen.

Midlum1

Dorp Midlum

Het dorpje Midlum, met 700 inwoners, ligt op 5 km van Harlingen. In dorpshuis De Spil worden diverse activiteiten georganiseerd. Er is ook een actieve kaatsvereniging. Midlum heeft een openbare basisschool. Hier hebben wij zo'n 80 woningen.

Wynaldum

Dorp Wijnaldum

Het terpdorp Wijnaldum met circa  500 inwoners ligt ongeveer 8 km van Harlingen. Wijnaldum is bekend om de beroemde archeologische vondst in de Tjitsmaterp van een gouden koningsmantelspeld uit de zevende eeuw: De fibula-speld. Wijnaldum heeft een bloeiend verenigingsleven, biljart- en kaartvereniging en kaatsvereniging. In het dorpshuis “de Bijekoer” is ook een jeugdsoos. Er is een openbare basisschool en een busverbinding met Harlingen. In Wynaldum verhuren we 45 eengezinswoningen.