Woningruil

Mag ik met iemand anders van woning ruilen?

Je wilt graag verhuizen omdat je huidige woning bijvoorbeeld te groot, te klein of te duur is, maar je staat nog niet zolang ingeschreven. Dan is woningruil misschien een mogelijkheid. Je kunt met iemand ruilen die ook een woning van ons huurt of iemand die elders een sociale huurwoning huurt. Je moet zelf een kandidaat zoeken. Wij kunnen je geen gegevens over andere woningzoekenden verstrekken. Heb je een kandidaat gevonden dan kunnen jullie een gemotiveerd verzoek indienen om toestemming te vragen voor de woningruil. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Voorwaarden voor woningruil

• Kandidaat moet bij ons ingeschreven staan als woningzoekende. Wil je ruilen met iemand in Harlingen dan moet je zelf ook bij ons ingeschreven staan als woningzoekende.
  • Verklaring verhuurder bijvoegen (alleen als de kandidaat van een andere woningbouwvereniging huurt), kandidaat mag geen huurachterstand hebben en/of overlast veroorzaken.
  • Inkomensverklaring van de belastingdienst van aanvrager en eventuele partner bijvoegen.
  • De gezinssamenstelling en het inkomen moeten passend zijn voor de woning.
  • Beide verhuurders moeten akkoord gaan met de woningruil. Er kan alleen geruild worden binnen de sociale huursector. Ruilen met een koopwoning of vrije sector woning is niet mogelijk.
  • De huurprijs kan bij een woningruil worden aangepast.
  • De woningen worden vooraf geïnspecteerd door verhuurder waarbij de reguliere huurvoorwaarden van toepassing zijn.
  • Na goedkeuring door de verhuurder(s) kunnen huurder(s) pas na een jaar de huur van de geruilde woning opzeggen.

Je kunt het aanvraagformulier hier downloaden en uitprinten en met de gevraagde gegevens inleveren.