De huurprijs bestaat uit twee bedragen. Dit zijn de kale huurprijs en de servicekosten.
De kale huurprijs is het bedrag dat je maandelijks betaalt voor het gebruiken van de gehuurde woning. Dit bedrag wordt ieder jaar per 1 juli aangepast. We sturen je hierover op tijd een bericht. Wordt je huur door een werkgever, instantie of een ander betaald? Dan moet je de aanpassing zelf doorgeven aan hen.
De servicekosten betaal je voor het ontvangen van bepaalde goederen en diensten. Dit zijn bijvoorbeeld het servicefonds, ontstoppingsfonds, glasverzekering, tuinonderhoud of schoonmaakkosten. Hoe hoog dit bedrag is, verschilt per woning. Voor de servicekosten betaal je maandelijks een bedrag. Deze is meegerekend in de totale huurprijs. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de werkelijke kosten.
De kale huur en servicekosten vormen samen de brutohuur.
Je kunt de huur overmaken op drie manieren:
1. Via een automatische incasso
2. Een periodieke afschrijving
3. Je maakt het iedere maand zelf over
Dit is verplicht voor de eerste dag van iedere maand. Bij oude contracten is dit voor de 15e van iedere maand. Dit doe je op het volgende bankrekeningnummer:
Naam: De Bouwvereniging
IBAN: NL 90 ABNA 0411 3182 25
Je kunt ons toestemming geven om de huur iedere maand automatisch van je rekening af te laten schrijven. Hiervoor kun je dit formulier printen, invullen en aan ons op kantoor geven. Zo hoef je zelf niets meer te doen. De huur wordt vanzelf betaald, zolang er genoeg geld op je rekening staat. Als de huurprijs verandert, passen we dit automatisch aan. Je kunt deze automatische afschrijving op ieder moment weer stoppen.
Deze manier van betalen is voor zowel jou als voor ons een makkelijke en handige manier van betalen.
Wanneer je huur in verhouding tot je inkomen te hoog is, kun je in aanmerking komen voor huurtoeslag. Je vraagt de huurtoeslag gemakkelijk aan bij De Belastingdienst via www.toeslagen.nl. Je hebt hiervoor een DigiD code nodig. Ook kan je telefonisch contact opnemen via 0800-0543. Je betaalt zelf altijd de volledige huur aan ons. De (eventuele) toeslag van De Belastingdienst wordt naar je overgemaakt op je rekening.
Het kan voorkomen dat je een huurschuld oploopt. We lossen dit graag samen met je op. In dit soort gevallen, kunnen we een betalingsregeling als oplossing stellen. Onze betalingsregelingen zijn kosteloos. De eis is dan wel dat je je aan de gemaakte betalingsafspraak houdt en dat de huurschuld niet verder oploopt.
Wanneer je je niet aan de afspraak houdt, wordt de vordering overgedragen aan de deurwaarder. Hierbij zijn de incassokosten voor de huurder. Als tijdens een gesprek over de huurachterstand blijkt dat je financiële problemen hebt, dan kun je worden doorverwezen naar de Kredietbank Nederland of een andere instantie die je kan helpen.
In de brochure Servicefonds vind je terug welke reparaties wij voor je uitvoeren, welke je zelf moet doen en welke onder het servicefonds vallen. De meeste huurders zijn lid van dit fonds. Zo niet, dan kan je je aanmelden met dit formulier fonds/verzekeringen.
Via de glasverzekering is al je ruitschade verzekerd. Met het rioleringsfonds worden alle verstoppingen gratis verholpen en worden de dakgoten een keer in de twee jaar schoongemaakt. De meeste huurders zijn lid van het servicefonds, de glasverzekering en het rioleringsfonds. Zij betalen hiervoor een kleine bijdrage.
Al onze woningen zijn tegen brand- en stormschade verzekerd. Maar, let op: deze verzekering geldt uitsluitend voor wat je van ons huurt. Dit is de woning op zich. Onze verzekering geldt niet voor je inboedel!
Wij zijn niet verantwoordelijk voor vervolgschade. Bijvoorbeeld: Als bij storm een raam kapotgaat en er vervolgens schade aan je inboedel ontstaat, dan is die schade voor je eigen risico. Deze verzeker je via een uitgebreide inboedelverzekering.