Woning geaccepteerd

Huurovereenkomst

Als je een woning van ons gaat huren, krijg je een huurovereenkomst met huurvoorwaarden en informatie over je rechten en plichten bij de huur van een woning. Daarin staat precies wat je van ons mag verwachten en wat wij van jou verwachten. De huurovereenkomst wordt door jou als huurder en door ons als verhuurder ondertekend.

Overname

De vorige bewoner wil meestal de eventuele overname van bijvoorbeeld vloerbedekking, gordijnen met je bespreken. Wij vragen je om zelf contact op te nemen. De afspraken die je maakt leg je vast op de overnamestaat die de  bewoner van ons heeft gekregen. Het maakt hierbij niet uit of je hier voor betaalt of dat het gratis.

Uitgifte sleutel

Wij spreken met je af wanneer je de sleutel krijgt. Het is belangrijk dat je op het afgesproken moment zelf aanwezig bent. Onze opzichter inspecteert dan samen met jou de woning. De staat van de woning op dat moment wordt beschreven op de opnamestaat, die je samen met de huurovereenkomst ondertekent. Op de opnamestaat vermeldt de opzichter ook welke onderhoudswerkzaamheden wij nog uitvoeren. Na ondertekening ben je als huurder verantwoordelijk voor de woning.

Energieleverancier

Op de dag dat je de sleutel krijgt moet je zijn aangemeld bij een energieleverancier. En je moet je als nieuwe bewoner aanmelden bij waterbedrijf Vitens. Vergeet dit niet!

Gemeente Harlingen

Je moet je verhuizing zelf doorgeven aan de gemeente Harlingen, afdeling burgerzaken.

Huurtoeslag

Huurtoeslag kun je bij de Belastingdienst aanvragen. Als je al huurtoeslag ontvangt, dan moet je je verhuizing aan de Belastingdienst doorgeven (met het wijzigingsformulier). De eventuele (nieuwe) huurtoeslag gaat in op de datum waarop je je bij de gemeente hebt ingeschreven op je nieuwe adres.
Voor meer informatie over de huurtoeslag kun je terecht op www.toeslagen.nl of bij de belastingtelefoon: 0800-0543.