Hoe zit het met de belastingdienst en mijn inkomen?

Gepubliceerd op 23 maart 2023
Hoe zit het met de belastingdienst en mijn inkomen?

Per 1 juli 2023 verhogen wij de huren. Dit doen we altijd in samenspraak met de Huurdersvereniging Harlingen. De overheid maakt de spelregels voor deze huurverhoging waaronder de mogelijkheid voor een verhoging die afhangt van het inkomen. In 2023 krijgen de zogenaamde ‘hoge inkomens’ (hoger dan € 57.573 bij eenpersoonshuishouden en hoger dan € 76.764 bij huishoudens van 2 of meer personen) bij De Bouwvereniging een verhoging van € 50.De overige huurders krijgen een huurverhoging, die maximaal 3,1% mag bedragen. Lees verder

Huurders waarvan de huur per 1 juli wordt verhoogd krijgen hierover voor 1 mei bericht.

Huurverlaging voor huurders met een laag inkomen
De overheid heeft bepaald dat een bepaalde groep huurders met een laag inkomen (maximaal 120% van het sociaal minimum) een huurverlaging krijgt. De spelregels hiervoor zijn de volgende:
Men huurt vanaf 1 maart 2023 een woning van ons. De huur van de woning is hoger dan € 575,03 of zou dit worden met de reguliere huurverhoging per 1 juli. Deze groep huurders heeft inmiddels bericht van ons gekregen dat ze mogelijk in aanmerking komen voor huurverlaging. Het inkomen is hiervoor bepalend. Huurders met een huurverlaging krijgen hierover in mei bericht.

De Belastingdienst en mijn inkomen
Wij hebben de Belastingdienst nodig om te achterhalen of het inkomen geschikt is voor:
Een inkomensafhankelijke huurverhoging of
Een inkomensafhankelijke huurverlaging
Daarbij geeft de Belastingdienst niet het werkelijke inkomen maar geven ze alleen aan of huurverlaging passend is of dat het inkomen geschikt is voor inkomensafhankelijke huurverhoging.
Alle huurders krijgen bericht van De Belastingdienst dat het inkomen is opgevraagd.