Stand van zaken: Hitte woningen

Gepubliceerd op 19 april 2021
Stand van zaken: Hitte woningen

Eerder hebben wij al op onze website verteld over de hitte in de nieuwbouwwoningen. Per 1 januari 2021 zijn de bouwregels aangescherpt voor nieuw te bouwen woningen na 1 januari 2021. Dit was voor ons reden om alle recente nieuwbouw vanaf 2017, luchtdicht gebouwd, door firma Invent te laten toetsen aan de nieuwe TO-juli norm. Uit de toetsing blijkt dat sommige nieuwbouwwoningen niet aan de nieuwe norm voldoet. Dit heeft te maken met de stand van de woning ten opzichte van de zon, het aantal vierkante meters glas en aantal gevels wat is blootgesteld aan de zon. Lees verder

Maatregelen
Bij de 50 appartementen aan de Amaliastraat en 15 lage woningen aan de Kluerd, Ropens en de Grettingalaan worden extra spuimogelijkheden aangebracht. Een aantal woningen krijgt zonwerend glas en een koelsysteem op het huidige WTW-systeem. De bewoners van de woningen waar de maatregelen worden uitgevoerd hebben inmiddels bericht gehad.

Wat kun je als bewoner zelf doen?
Het klimaat in Nederland verandert en daar heeft iedereen last van. Het kan zomers erg warm worden in je woning. Als bewoner heb je ook invloed op de temperatuur ontwikkeling in je woning. Onderstaand een aantal tips, waarmee je voorkomt dat de temperatuur snel oploopt.

- Houd ramen en deuren overdag bij hitte gesloten
- Sluit gordijnen als de zon volop de ramen schijnt
- Als ’s avonds temperatuur daalt, ramen en deuren open om de warmte te spuien
- Zorg voor voldoende groen, planten en bomen om de woning