Gepubliceerd op 27 oktober 2022
Aanleg glasvezel gemeente Harlingen

Het kan je niet zijn ontgaan. Delta Netwerk wil glasvezel in de gemeente Harlingen aanleggen. Wij krijgen daarover vragen van huurders of dat mag in hun huurwoning. Binnenkort krijg je daarover post van Delta Netwerk in een envelop van de Bouwvereniging. Lees verder

Aanleg glasvezel gemeente Harlingen
Waarom krijg ik post van Delta Netwerk in een enveloppe van de Bouwvereniging?
Delta Netwerk heeft ons, De Bouwvereniging, benaderd om hun campagne voor aanleg van glasvezel in gemeente Harlingen te steunen. Wij vinden de aanleg van glasvezel voor sneller internet een positieve ontwikkeling. Delta is de enige partij die glasvezel aansluit in onze gemeente bij bestaande bouw. Bij zeer recente nieuwbouw is al glasvezel aangebracht door KPN. Als eigenaar van ca. 2.500 woningen gunnen we iedereen die dat wil een aansluiting op het glasvezelnetwerk.
Als bewoner van een huurwoning hoef je De Bouwvereniging geen toestemming te vragen. Wij hebben aan Delta Netwerk laten weten dat al onze woningen een aansluiting op het glasvezelnetwerk mogen.

Gratis glasvezel aansluiting
Alle woningen en dus ook alle huurwoningen (behalve wooncentrum Almenum vanwege de aanstaande sloop) komen in aanmerking voor een gratis glasvezel aansluiting. Dat gaat alleen gebeuren als er voldoende abonnementen worden afgesloten in heel Harlingen. Delta Netwerk heeft hiervoor minimaal 20% nodig van alle huishoudens. Mocht je na de campagne besluiten dat je een aansluiting wil hebben dan kost dat € 650.

Verschil Delta Netwerk en Delta de provider
Delta Netwerk is de organisatie die zorgt voor het netwerk en zoals eerder geschreven is dit ook de enige aanbieder in Harlingen bij bestaande bouw. Delta is ook de naam van één van de providers. Dat kan verwarrend zijn. Behalve Delta de provider zijn er nog 4 andere providers waaruit gekozen kan worden.

Wil je nu geen abonnement voor glasvezel?
Dan kun je er wel voor kiezen om een gratis aansluiting te krijgen. Dat kan dus alleen als Delta Netwerk daadwerkelijk gaat aanleggen in Harlingen. Je krijgt dan een aanbod van Delta Netwerk om de glasvezelkabel aan te sluiten in de meterkast als dat lukt. Lukt dit niet dan wordt de kabel op een andere plek de woning binnengebracht. Je kan dan later altijd nog kiezen voor een abonnement. En als je verhuist, bespaart het voor de volgende huurder extra kosten, als deze glasvezel wil.
Voor meer informatie kun je terecht bij Delta Netwerk via deltanetwerk.nl/gebieden/harlingen