Welkom bij De Bouwvereniging

Het portaal voor een nieuwe huurwoning in Harlingen

Bekijk ons aanbod
Hoe werkt het? Inschrijven Informatie en contact Passend toewijzen Mijn overzicht

Op welke woningen kan ik reageren?

Passend toewijzen

Verdien je minder dan € 47.699,- (1 persoon) of  € 52.671,- (2 of meer personen) (prijspeil 2024) bruto per jaar? Dan mag je een woning huren binnen een bepaalde huurprijsklasse. Dit noemen we passend toewijzen. In welke huurprijsklasse je valt is afhankelijk van de samenstelling van je huishouden (het aantal personen) en de hoogte van je (gezamenlijke) bruto inkomen.  De hoogte van je inkomen moet je aantonen met een inkomensverklaring over 2022/2023. Dit inkomen wordt geïndexeerd naar 2024.

Als je inlogt, dan zie je automatisch alleen de woningen die passen binnen de huurprijsklasse die voor jou geldt. Let op: je moet er uiteraard wel voor zorgen dat de gegevens over je inkomen en huishoudgrootte altijd actueel zijn. Blijkt bij controle dat de gegevens die je hebt ingevuld niet kloppen dan kunnen we je de woning niet aanbieden.

Meer informatie vind je bij Vraag en antwoord

Hoe werkt het?

In het kort
STAP 1
Inschrijven als woningzoekende

Je schrijft je bij ons in als woningzoekende.

Je moet minimaal 18 jaar oud zijn en over een e-mailadres beschikken. Zorg ervoor dat je inschrijfgegevens kloppen! Vraag je meest recente inkomensverklaring op bij de Belastingdienst via 0800-0543. Of log in met je DigiD op Mijn Belastingdienst om je inkomensverklaring te downloaden.

Nieuwe inschrijvers ontvangen een bevestiging per mail. Met je inloggegevens kun je altijd van de site gebruik maken, op computer, tablet en smartphone.

STAP 2
Woning zoeken

Nieuwe huurwoningen vind je onder ‘Aanbod’. Ze worden doorlopend gepubliceerd op het moment dat ze vrijkomen. Als je inlogt, zie je alleen aanbod dat passend voor jou is.

Het totale woningaanbod bekijk je door dat te selecteren. Je kunt een tipbericht ontvangen bij nieuw passend aanbod. Dit stel je in onder `Mijn overzicht`. Zit er een leuke woning bij?  Log dan in en reageer. Meer informatie vind je onder ´Vraag en antwoord´.

STAP 3
Verwerking reacties

Na de sluitingstermijn kun je inloggen en zie je onder ‘Mijn reacties’ op welke plaats je bent geëindigd voor de woning waar je op gereageerd hebt. Tijdens de reactietermijn kun je al zien hoeveel mensen er op een bepaalde woning gereageerd hebben. En hoeveel kans zij op de desbetreffende woning maken. Daardoor kun jij zelf beter inschatten hoe je eigen kansen op de woning zijn … en eventueel in actie komen.

Vind je dat je te weinig kans maakt op een woning? Dan kun je je reactie intrekken om vervolgens op een andere woning te reageren waarop je meer kans denkt te maken.

Je kunt op maximaal 3 woningen tegelijk reageren.

STAP 4
Woning aangeboden

Je krijgt van ons bericht als je in aanmerking komt voor de woning. Wij controleren nog wel of al je gegevens kloppen en volledig zijn. Reageer altijd op een aangeboden woning, ook als je er bij nader inzien toch geen belangstelling voor hebt. Dan kunnen wij de woning snel aan de volgende kandidaat aanbieden.

Let wel op, want je kunt niet onbeperkt woningen weigeren!

STAP 5
Huurovereenkomst tekenen

Als de vorige vier stappen zijn doorlopen, kunnen wij je feliciteren met je nieuwe woning. We maken een afspraak met je om de huurovereenkomst te tekenen. Je inschrijving als woningzoekende vervalt dan automatisch.

Wil je in de toekomst opnieuw verhuizen? Dan moet je je weer inschrijven als woningzoekende.

11 januari 2024
1e Paal vervangende nieuwbouw Almenum
20 december 2023
Aanpassing regels voor toewijzing naar inkomen