Verzorgd wonen in Almenum

Woonzorgcentrum Almenum

Fraai gelegen aan het Van Harinxmakanaal ligt het Woon-zorgcentrum Almenum met 162 comfortabele seniorenwoningen in zowel de hoog- als laagbouw.  U kunt hier zolang dat lukt zelfstandig wonen. Heeft u na verloop van tijd meer zorg nodig, dan is er 24 uur per dag zorg en hulp beschikbaar. Almenum biedt u zo vrijheid van extra service naar keuze, gecombineerd met een veilige woonomgeving. U huurt de woning van De Bouwvereniging. Het verzorgingshuis van Almenum telt nu 162 woningen. Wij zijn enkele jaren geleden gefuseerd.

Stichting Almenum

Na de fusie is er een aparte Stichting Almenum opgericht, die voor het woon-zorgcentrum alle belangen op het gebied van welzijn, zorg en recreatie behartigt. De stichting Almenum onderhoudt contacten met de eigenaar van het gebouw, De Bouwvereniging, en met de dienstverleners voor zorg en welzijn, zoals Palet, de Seniorie, de kapster, de winkel en het welzijnswerk.
Het bestuur van de Stichting bestaat uit:
G.J. Wijnia, voorzitter
K. Hager
H.C. Tjallings, penningmeester
mevrouw T. Wiersma, notulist
Mevrouw T. Glashouwer-de Jager, secretaris
J.H.J. Huitenga
Voor inschrijving als woningzoekende voor een woning in Almenum kunt u zich hier inschrijven. Heeft u vragen over de woningen dan kunt u bellen met de locatiemanager, de heer Plas, tel. 0517-490700.

Woningen

Almenum heeft 23 laagbouwwoningen, 95 appartementen in twee en drie woonlagen en 44 appartementen in de hoogbouw. Voor de woningen kunt u huurtoeslag krijgen, afhankelijk van uw inkomen en vermogen. Om voor een appartement of een woning in aanmerking te komen mag uw bruto jaarinkomen niet boven een bedrag van € 36.165,-- uitkomen (prijspeil 2017). Uitgezonderd mensen met een medische CIZ-indicatie.

Alle laagbouwwoningen hebben een woonkamer, twee slaapkamers, keuken, badkamer, berging en een terras. De appartementen in twee en drie woonlagen hebben een woonkamer slaapkamer, keuken, badkamer, berging en een terras of een balkon. De appartementen in de hoogbouw hebben een zeer royale woonkamer met een keukenhoek, slaapkamer, badkamer en twee bergingen. De gangen in de appartementen zijn extra breed zodat u er ook met een rolstoel of scootmobiel door kunt. Verwacht u logees? Dan kunt u een logeerkamer huren. Deze kamer heeft twee bedden, een eigen douche en toilet. U kunt uw eigen parkeerplaats aanvragen. Er zijn vier afgesloten fietsenbergingen en twee scootmobielbergingen. Elke bewoner kan als dit nodig is hulp inschakelen met een druk op de knop. Het apparaatje hiervoor kan om de nek, aan de pols of in de broekzak. Het maakt niet uit waar u bent op dat moment. Het zorgteam voert voor alle bewoners professionele alarmopvolging uit, mocht dit nodig zijn.
Plattegronden
Folder Almenum

Zorgsteunpunt

In Almenum kunt u 24 uur per dag een beroep doen op zorg. Het team bestaat uit zorgmedewerkers, huishoudelijke medewerkers en activiteitenbegeleiders. Als u behoefte heeft aan zorg gaat de wijkverpleegkundige samen met u onderzoeken welke zorg of eventueel andere voorzieningen u nodig heeft. Zij ondersteunen u bij het aanvragen van de juiste indicatie. Dit is ook mogelijk als u buiten Almenum woont, want zorg wordt ook geboden in de omgeving.
Het is binnen Almenum ook mogelijk om een dagdeel of meer dagbesteding af te nemen en er is een kleinschalige woonvorm voor dementerenden.

De visie op zorg is dat mensen steeds langer thuis blijven wonen. Als een opname voorkomen kan worden door de thuissituatie aan te passen, heeft dat altijd de voorkeur. Samen met de cliënt zoekt Palet naar mogelijkheden en oplossingen. Ze ondersteunen dan natuurlijk in het organiseren van de zorg, maar ook in het organiseren van mantelzorg en de ondersteuning van vrijwilligers. De zorgmedewerkers zijn goed op de hoogte van het lokale aanbod.
Palet maakt het mogelijk dat mensen zelfstandig kunnen leven en participeren in hun eigen vertrouwde omgeving. Palet is met haar activiteiten actief onderdeel van de lokale gemeenschap en altijd in de buurt.

_DBF5023

Activiteiten

Voor culturele en ontspannende activiteiten kunt u terecht in de grote recreatiezaal. Regelmatig organiseert de bewonerscommissie van Almenum bingo-, en themamiddagen en ook toneel- en muziekavonden. Andere hoogtepunten zijn het jaarlijkse reisje en de Paas- en Kerstvieringen die we afsluiten met een uitgebreide broodmaaltijd.

Elke vrijdag is er een dagsluiting in de grote zaal, georganiseerd door de commissie Geestelijke Verzorging Voorgangers van verschillende kerkgenootschappen.

_DBF2343

Winkeltjes

In het winkeltje in de centrale hal van Almenum kunt u terecht voor kleine boodschappen. Ook is hier regelmatig een bloemist, visboer en een kledingzaak te vinden. Een aantal dagen in de week is er een kapster en deskundigen voor fysiotherapie- en mensendieckbehandelingen. Houdt u van lezen? Dan kunt u terecht bij de bibliotheek-uitleen in de grote zaal.

Restaurant

In Almenum kunt u genieten van heerlijke maaltijden. Elke dag verandert de grote recreatiezaal tussen 12.00 en 13.00 uur in het Seniorenrestaurant. Als u niet in staat bent om naar het restaurant te komen, dan kunt u uw maaltijd aan huis laten bezorgen. Heeft u een keer iets te vieren? Dan is het ook mogelijk gebruik te maken van catering: van bittergarnituur tot complete koud/warme buffetten, diners en koffietafels. Kijkt u ook eens op de website van De Seniorie.