Samen maken wij het verschil

Gepubliceerd op 9 januari 2020
Samen maken wij het verschil

Samenwerken aan veilig, gezond en prettig wonen voor bewoners in buurten en dorpen in de gemeente Harlingen. Kort gezegd is dit de kern van ons nieuwe ondernemingsplan. Is dit vernieuwend? Nee, niet echt. Als verhuurder werken wij al meer dan honderd jaar aan het bieden van een thuis voor huurders.
De aard van ons werk verandert niet. Maar het besef dat het een gezamenlijke opgave is, dat groeit. Veilig, gezond en prettig wonen kan je niet alleen. Daar heb je elkaar voor nodig.  Bewoners, de woningcorporatie, de gemeente, politie, welzijn- en zorgpartijen, enzovoort.

Drama Arnhem
Dat het een gezamenlijke opgave is werd op een verschrikkelijke manier duidelijk tijdens afgelopen Nieuwjaarsnacht.

Wij kennen allemaal het drama dat zich voltrok in Arnhem. Een bank in de portiek van een flat vloog in brand door vuurwerk. Een gezin is dramatisch getroffen. Vader en zoon kwamen om het leven. Moeder en dochter raakten zwaargewond.

Wie is er verantwoordelijk?
Opvolgend kwam de discussie los. Wie is er verantwoordelijk?
De jongens, kinderen nog, die het vuurwerk hebben aangestoken?
De ouders die ze alleen de deur uit lieten gaan?
Dit drama was niet gebeurd als die bank er niet had gestaan.
Wat als de bewoner die bank via marktplaats of de kringloop van de hand had gedaan?
Wat als de woningcorporatie die bank had weggehaald?
Wat als enkele andere bewoners van de flat de bank tijdelijk weg hadden gehaald vanwege de nieuwjaarsnacht?  Wat als… dan was dit tragisch ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd.

Samen verantwoordelijkheid nemen
Veiligheid is een zorg en verantwoordelijkheid van ons allemaal. En eenieder kan hierin het verschil maken door verantwoordelijkheid te nemen en te handelen.  Laten wij, met dit drama in gedachten, nog meer naar elkaar en onze omgeving omkijken. Alleen samen zijn wij in staat om onze omgeving prettiger en veiliger te maken.
Petra van der Wier, directeur bestuurder

Bekijk alle blogberichten

Nieuwbouw Dukdalf. Wie gaat er wonen?

´De bouw op het voormalige Dukdalfterrein is begonnen en dat betekent dat dit nieuwbouwproject ook bij onze woningzoekenden begint te leven. Veel mensen hebben belangstelling voor een van de 70 huurappartementen. Wij zijn als klantadviseurs druk bezig met alle voorbereidingen.

Bekijk alle blogberichten