Toekomst Almenum

impressie Almenum

De sloop van Almenum

Het huidige Almenum is, zelfs met de meest uitgebreide renovatie, niet gereed voor een zorgeloze toekomst en een lange levensduur. Een renovatie van Almenum kan niet alle technische problemen oplossen en kan de hoge energielasten niet verlagen. Bovendien blijkt dat een uitgebreide renovatie veel investeringen vragen, waar heel grote bedragen mee gemoeid zijn.

Daarom is het niet langer verantwoord om het huidige Almenum nog langer te behouden. De stuurgroep heeft daarom besloten om de woningen en gebouwen van Almenum gefaseerd te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Dit is een verantwoorde keuze die gericht is op veilig en comfortabel wonen. Op de huidige locatie aan het Van Harinxmakanaal worden 130 nieuwe energiezuinige appartementen teruggebouwd.

In de 1e brochure vindt u alle informatie.
In de 2e brochure leest u de stand van zaken

Liever luisteren?  Bekijk hier de luisterbrochure:

In deze video legt de stuurgroep uit hoe tot dit besluit is gekomen:

Wat is de stand van zaken?

Er worden totaal 155 nieuwe woningen gebouwd, daarvan zijn 130 sociale huurappartementen van De Bouwvereniging en 25 in vrije sector huur van wooncentrum Harlinga. Allemaal bestemd voor 55+. Het ontwerp is van Alynia Architecten uit Harlingen. Op maandag 24 juli 2023 zijn door Friso Bouwgroep, WMR (Infra) en de Bouwvereniging de handtekeningen gezet voor de sloop en nieuwbouw. Ondanks procedures en vertragingen bij de Raad van State zijn we doorgegaan met de voorbereidingen. We wilden onze bewoners niet langer laten wachten. Maandag 18 september 2023 is begonnen met de sloop van het 1e blok woningen. Inmiddels zitten de palen in de grond en is er gestart met de bouw van de eerste 26 appartementen. De geplande oplevering van de 1e fase is eind 2024.

De huidige bewoners van Almenum hebben inmiddels hun toekomstige appartement uitgezocht. Ook zijn er bewoners definitief verhuisd naar een andere woning in ons bestand. De appartementen die overblijven worden te zijner tijd aangeboden op onze website. Ingeschreven woningzoekenden kunnen daar dan op inschrijven.

Nieuwsbrieven bewoners Almenum

Nieuwsbrief 1